Uživatel nepřihlášen
Achieved by adamiskos
RSS kanál blogu
Píše: adamiskos - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.

CryEngine 3 Sandbox 3 Tutoriál part 2 - pokročilejší základy

Pondělí 11.7.2011 17:23 - Autor: adamiskos
To se mi líbí
CryEngine 3 Sandbox 3 Tutoriál part 2 - pokročilejší základy

V minulém díle jste viděli…

V minulém článku jsem Vám ukázal základ tvorby map v CryEngine 2. Nyní však přecházíme do novější verze a to do CryEngine 3 (nečekaně) a tím pádem budeme pracovat na zcela nové mapě. V tomto tutoriálu Vás informuji o tom, jak její terén ještě detailněji poupravit k dokonalosti. Podíváme se především na natírání textur nebo na manuální úpravu terénu. Dále se pokusíme na naše planiny zasadit nějaké rostlinstvo, aby se z neúrodných končin stal tropický deštný prales. A na objednávku některých čtenářů (RockMax) Vás obeznámím s tím, jak nastavit bod, na kterém se bude Váš Alcatraz objevovat při startu hry, což bude naše první koketování s Flow Graphem.

Malujeme…

Nyní se vrhneme na vybarvení našeho terénu. Proto nakoukneme pod roletku Terrain a zvolíme Texture.

Takhle vypadá okénko, kde upravujeme textury (celé se sem nevešlo)
Takhle vypadá okénko, kde upravujeme textury (celé se sem nevešlo)

Základní texturu můžete s čistým svědomím odstranit (klikněte na ni a vlevo zvolte Delete Layer). Teď se pokusíme vytvořit novou texturu tím, že lehce poklepeme na levé tlačítko myši, které ladně levituje nad možností Add Layer.

Nová, přejmenovaná textura. V oblasti šipky rozšiřujeme sloupec.
Nová, přejmenovaná textura. V oblasti šipky rozšiřujeme sloupec.

Pokud chcete texturu přejmenovat, raději si rozšiřte sloupek jménem Layer tím, že myší přejedete na zónu, kterou jsem označil šipkou a zatáhnete vpravo. Nyní jednoduše dvakrát klepneme na název textury (původně NewLayer) a přejmenujeme tak, jak chceme (já zvolil anglický název pro trávu – grass). Teď klepněte myší kdekoliv mimo prostor okénka Terrain Texture Layers a stiskněte M, čímž otevřete nabídku nátěrů.

Okénko s materiály. Cesta k nim je už rozkliknutá.
Okénko s materiály. Cesta k nim je už rozkliknutá.

Postupně rozklikáváme složky materials -> terrain a nabízí se nám celá škála možností, jak vybarvit náš terén. Pokud chceme použít prostou trávu, zvolíme plains_dry_grass (viz. Obrázek).

Standartní textura trávy
Standartní textura trávy

Na nátěr, který jsme si zvolili klikneme pravým tlačítkem myši a zvolíme Assign to Selected Objects. Nyní se vrátíme do okénka Terrain Texture Layers, kliknutím označíme naši texturu a vpravo zvolíme Assign Material.

Tímto přiřadíme nátěr k naší textuře
Tímto přiřadíme nátěr k naší textuře

Všechna malá okénka zavřeme a opět se dostáváme do hlavního zobrazení naší mapy. Vpravo v tzv. RollupBaru se nám pohupuje nabídka Terrain, na kterou bez váhání klikáme.

Zde je několik možností, jak terén upravit
Zde je několik možností, jak terén upravit

Nyní zvolíme Layer Painter, který nám nabízí možnost konečně natřít náš terén.

Nastavení natírání textur
Nastavení natírání textur

A co teď? Jednoduše držíme naše levé tlačítko myši nad oblastí, kterou chceme vybarvit a pokud jste dělali všechno správně a podle mě, mělo by Vám vyjít něco takového:

Takhle vypadá terén po mém působení
Takhle vypadá terén po mém působení

Pokud umíte anglicky, podle tohoto postupu se můžete řídit i při natírání jiných textur. A pokud ne, vyčkejte na příští tutoriál, který bude věnován především detailnímu nátěru textur.

Zvýšit a snížit...

Teď jsme dokončili základ tvorby našeho terénu. Ten je však možno dále upravovat pomocí různých možností. V Editoru se tedy opět podíváme do tabulky jménem Terrain.

Nyní se však vrhneme do Modify
Nyní se však vrhneme do Modify

Nyní však klikneme na políčko Modify a zde vybereme:
Smooth

slouží k zarovnání terénu

pokud se někde objeví nějaké ostré hrany, použijte právě tuto možnost

můžete nastavovat: šířku Vašeho „štětce“, kterým terén zarovnáváte; tvrdost, se kterou terén zarovnáváte

Flatten

slouží k přímému nastavení výšky v oblasti našeho štětce

může najít využití při tvorbě kaňonů

nastavujeme: šířku „štětce“; výšku, na kterou chceme terén dostat; tvrdost

Rise/Lower

slouží k zvyšování/snižování terénu

uplatňuje se při menších úpravách Vašeho terénu

nastavujeme: šířku „štětce“; vnitřní šířku „štětce“, kde štětec působí nejvíc; tvrdost; výšku (zde však znamená o kolik metrů se má terén zvýšit)

Dále jsou zde další možnosti této úpravy, ty nás ale prozatím nezajímají.

Zahrádkářství…

Nyní se tedy pustíme do sázení vegetace, která bude zkrášlovat naši mapu. Opět zavítáme do nabídky Terrain v RollupBaru, tentokrát však nahlédneme do Vegetation.

Nastavení sázení rostlinstva
Nastavení sázení rostlinstva

Vytvoříme si novou složku s naší flórou a to právě tím, že klikneme na možnost Add Vegetation Cathegory (v řádku sídlícím přímo pod modře zvýrazněným nadpisem Vegetation). Vyskočí na Vás okénko, ve kterém po Vás budou chtít jméno této kategorie. Já ji nazvu trees (stromy). Nyní abychom do této kategorie přidali pár stromů poklepeme na možnost Add Vegetation Object (také v tom samém řádku). Měli byste se dostat do okénka, které by Vám mělo ukázat složku Natural a pokud ne, najdete ji ve sloupku vlevo.

Tímto okénkem přidáváme rostliny
Tímto okénkem přidáváme rostliny

Pokud tedy chceme stromy, navštívíme složku trees a vybereme jaký druh stromů chceme, já zvolím maple_tree. Nyní zvolíme ty stromy, které vyhovují našemu zájmu. Pro příklad můžeme zvolit tyto:

Stromy, které jsem zvolil
Stromy, které jsem zvolil

Klikneme na Open, čímž stromy, které jsme označili použijeme v naší vegetační složce trees. Na tuto složku klikneme a tím označíme všechny objekty v této složce. Teď máme mnoho možností, jak naše stromy upravovat. Já většinou používám pouze tyto:

RandomRotation        -každý objekt bude v různé rotaci (více realistické)

Density                       -nastavuje, jak daleko budou od sebe objekty vzdálené

ElevationMin/Max     -určuje, v jaké výšce (resp. hloubce) až mohou být objekty umístěny

SlopeMin/Max            -max./min. úhel oblasti, na kterou objekty umisťujeme

Já jsem pouze zaškrtl RandomRotation a Density jsem nastavil na 40 a vytvořil jsem zatím jen základ pro náš les.

Les předtím...
Les předtím...

Kdybychom se však zde procházeli, zjistíme, že les vypadá naprosto nerealisticky, a tak mu přidáme trochu menší rostlinstvo. Vytvoříme novou vegetační skupinu (já ji nazvu short_plants, nízké rostliny) a do ní přidáme např. trávu nebo nějaké křoví. Otevřeme tedy znovu jisté okénko kliknutím na Add Vegetation Object a vrátíme se do složky Natural. Zde přejdeme do Bushes a zvolíme jakýkoliv druh křoví (já zvolím maple_bush a do vegetační složky přidám prvních 5 křovisek). A nyní přidáme trávu. Opět klikneme na Add Veg. Obj. a zajedeme do složky Natural->ground_plants->grass. Tady si vybereme, jak velkou trávu chceme ubalit. Asi si teď říkáte jak velkou jsem si ubalil já, že do tutoriálu míchám balení weedu, ale nebojte se, to je jen můj nepochopitelný smysl pro humor. A teď vážně, zvolíme jak velkou trávu chceme umístit do našeho lesa. Já zvolím grass_normal_patch_constant.  Nyní kliknutím označíme celou vegetační složku (short_plants) a opět si nastavíme údaje, jaké chceme. Pro trávu však zvolte Density jen okolo 1-3, protože budeme radši, když bude tráva pokrývat celou půdu lesa. A teď znovu klikáním na mapu zasazujeme naše rostliny. Výsledek by měl být podobný tomu mému:

...a les potom.
...a les potom.

A tím se na chvíli rozloučíme s vegetací. Teď si to totiž mašírujeme k Flow Graphu!

„Respawn in 3…2…1…“

Dožili jsme se momentu, kdy konečně prorazíme ledy a českému obecenstvu blíže představíme kapitolu jménem Flow Graph. K čemu vlastně slouží? Ve Flow Graphu se dělá veškeré skriptování pro CryEngine a poskytuje mnoho možností. Hlavní výhodou FG je jeho jednoduchost, protože lidé, kteří umí anglicky se v něm budou orientovat velice snadno. Dnes si ukážeme jen malý úryvek z tvorby ve FG a to, jak se vlastně na naší mapě objevíme. Proto sjíždíme do nabídky Entity v našem oblíbeném RollupBaru a ve složce Others nacházíme položku SpawnPoint. Dvakrát na něj klikneme a přesuneme kamkoli na naší mapu.

Bod, na kterém se budeme oživovat
Bod, na kterém se budeme oživovat

To je bod, na kterém se po úspěšném absolvování tohoto tutoriálu budete objevovat. Nyní klikněte pravým tlačítkem na tento bod a zvolte Create Flow Graph, čímž vyvoláme okénko, do kterého zadáme požadovaný název našeho grafu, já ho nazvu spawn. Teď byste měli vidět toto:

Takhle vypadá okénko Flow Graphu
Takhle vypadá okénko Flow Graphu

Kamkoli na šedou plochu klikněte pravým tlačítkem a jeďte do Add Node->game->start (v CE2 to bylo Add Node->misc->start). Tím vytvoříte okénko, které představuje start hry. Nyní klikněte mimo pole FG, abyste se vrátili k naší mapě a klikněte na SpawnPoint (na objekt, který jsme přidali). Opět otevřete FG a pravým tlačítkem myši klikněte na šedou plochu a zvolte Add Selected Entity, čímž vytvoříte okénko zastupující náš SpawnPoint. Teď přichází nejdůležitější část – spojte output od Startu se spawn od okénka SpawnPointu a je to!

Jednoduchý graf, který zajistí naše zrození
Jednoduchý graf, který zajistí naše zrození

Nyní jen uzavřete všechna okénka včetně FG a zmáčkněte Ctrl+G, čímž byste se měli objevit na bodě, kde jste umístili Váš SpawnPoint.

Přežili jsme, jasná zpráva…

Blahopřeji! Se zlámanými kostmi jste se dobelhali do cíle tohoto tutoriálu! Doufám, že jsem Vaše znalosti obohatil o další poznatky a že se v blízké době opět setkáme! Určitě se těšte na další tutoriály, které budou i těžší, než je tento.

Tisk
Hodnocení:
( 10 / 52 hlasů ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku CryEngine 3 Sandbox 3 Tutoriál part 2 - pokročilejší základy
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Pavel_77    Tutos faj ja by som poprosil o navod na deformable object trapim sa stim uz pekne dlho robim v 3ds max 2012 64byt a stale sa mi to nedeformuje do narazoch ci strelbe nasiel som EN navod ale podla too mi to nefunguje mam cryengine 3 sdk free verziu
Dakujem
Pavel_77pavel_7713511
    3.7.2012 13:44
Pavel_77

Tutos faj ja by som poprosil o navod na deformable object trapim sa stim uz pekne dlho robim v 3ds max 2012 64byt a stale sa mi to nedeformuje do narazoch ci strelbe nasiel som EN navod ale podla too mi to nefunguje mam cryengine 3 sdk free verziu
Dakujem

adamiskos    Qwert00: Zkus celou složku hry přesunout na plochuadamiskosadamiskos299    17.6.2012 12:43 adamiskos

Qwert00: Zkus celou složku hry přesunout na plochu

Qwert00    ahoj, nevím jak ukládat pořád mi to píše Save failed
pls pomoc
Qwert00qwert0013289
    17.6.2012 11:45
Qwert00

ahoj, nevím jak ukládat pořád mi to píše Save failed
pls pomoc

adamiskos    @Rodon: Tak to vůbec nevím, tenhle problém jsem ještě nikde neviděl. Vzhled programu zkus upravit někde v zobrazení nebo v podobné nabídce.adamiskosadamiskos299    17.5.2012 17:32 adamiskos

@Rodon: Tak to vůbec nevím, tenhle problém jsem ještě nikde neviděl. Vzhled programu zkus upravit někde v zobrazení nebo v podobné nabídce.

Rodon    ahoj, mám verzi 3. 4. 0 SDK asi jsem tam něco rozbil, protože mi to neukazuje správně náhledy textur, tady je screen: [ odkaz ] nějaký podněty co s tím mám? :)

jo a ještě jsem se chtěl zeptat jestli taky na 64bitové verzi někdo máte tu chybu že okno programu vypadá jak z win2000?

díky za odpověd
Rodonrodon8355
    16.5.2012 16:34
Rodon

ahoj, mám verzi 3. 4. 0 SDK asi jsem tam něco rozbil, protože mi to neukazuje správně náhledy textur, tady je screen: [ odkaz ] nějaký podněty co s tím mám? :)

jo a ještě jsem se chtěl zeptat jestli taky na 64bitové verzi někdo máte tu chybu že okno programu vypadá jak z win2000?

díky za odpovědKomentář byl autorem naposledy upraven 16.5.2012 16:45

Původní verze před úpravami:ahoj, mám verzi 3. 4. 0 nějaké nabídky tam jsou jinde a ani jedna z textur co tam máš ty, ale nevadí, asi jsem tam něco rozbil, protože mi to neukazuje správně náhledy textur, tady je screen: [ odkaz ] nějaký podněty co s tím mám? :)

jo a ještě jsem se chtěl zeptat jestli taky na 64bitové verzi někdo máte tu chybu že okno programu vypadá jak z win2000?

díky za odpověd

adamiskos    panker157: Zkuste jít do File - > Generate Surface Textureadamiskosadamiskos299    24.3.2012 16:15 adamiskos

panker157: Zkuste jít do File - > Generate Surface Texture

panker157    Prosim vás měl bych menší dotaz všechny textury (tráva, silnice...) se my nechtěj zobrazovat nebo se zobrazují jako šmouhy nebo jen bílá barva ... díky za odpověď :)panker157panker1578731    2.3.2012 13:59 panker157

Prosim vás měl bych menší dotaz všechny textury (tráva, silnice...) se my nechtěj zobrazovat nebo se zobrazují jako šmouhy nebo jen bílá barva ... díky za odpověď :)

adamiskos    Přesně do té složky bych mapu vložil já, ale nyní už Vám bohužel neporadím. A ano, SP je single player.adamiskosadamiskos299    27.8.2011 19:01 adamiskos

Přesně do té složky bych mapu vložil já, ale nyní už Vám bohužel neporadím. A ano, SP je single player.

shark22    Diky za odpoved, ja to chem hrat iba ako LAN. ale neviem ani ja preco nejde, lebo novu mapu vytvarat je dlhe a nato cas nemam. Ja som mesu uz aj ulozil pod inim nazvem ale kde mam ten cry subor dat , do slozky games/level/multiplayer/PS/mojamapa ? lebo tak sa mi to nezobrazilo v menu ked som vytavaral hru pre LAN.... SP je co ? single player. :)shark22shark228213    26.8.2011 20:15 shark22

Diky za odpoved, ja to chem hrat iba ako LAN. ale neviem ani ja preco nejde, lebo novu mapu vytvarat je dlhe a nato cas nemam. Ja som mesu uz aj ulozil pod inim nazvem ale kde mam ten cry subor dat , do slozky games/level/multiplayer/PS/mojamapa ? lebo tak sa mi to nezobrazilo v menu ked som vytavaral hru pre LAN.... SP je co ? single player. :)

adamiskos    shark22: Pokud chceš hostovat server, na kterém se bude hrát upravená Mesa, tak mapu ulož pod jiným názvem. A ani u mě se změny po uložení a načtení SP mapy neprojevují, nevím proč. :-(adamiskosadamiskos299    26.8.2011 19:39 adamiskos

shark22: Pokud chceš hostovat server, na kterém se bude hrát upravená Mesa, tak mapu ulož pod jiným názvem. A ani u mě se změny po uložení a načtení SP mapy neprojevují, nevím proč. :-(

shark22    Ahoj, chcel som v sandboxu2 zmenit mapu pre multiplayer MESA z Crysisu (1) , ale ked to ulozim tak sa to spusti ale ziadne zmeni nie su na mape. Preco ? a ako to mam ulozit alebo kde to mam ulozit abi to slo na 100%. MOC DIKY ! ! :)shark22shark228213    26.8.2011 16:39 shark22

Ahoj, chcel som v sandboxu2 zmenit mapu pre multiplayer MESA z Crysisu (1) , ale ked to ulozim tak sa to spusti ale ziadne zmeni nie su na mape. Preco ? a ako to mam ulozit alebo kde to mam ulozit abi to slo na 100%. MOC DIKY ! ! :)

adamiskos    Warfaryn: Jdi do File -> Mod creator něco a potom ti vyběhne tabulka, do které zadáš údaje o tvé mapě, klikneš na Ok a můžeš zkoušet ve hře.adamiskosadamiskos299    10.8.2011 15:43 adamiskos

Warfaryn: Jdi do File -> Mod creator něco a potom ti vyběhne tabulka, do které zadáš údaje o tvé mapě, klikneš na Ok a můžeš zkoušet ve hře.

Warfaryn    GOOD návod, jenom nevíš jak to implantovat do hry :thumbup: :thumbup: :thumbup:Warfarynwarfaryn7927    10.8.2011 14:20 Warfaryn

GOOD návod, jenom nevíš jak to implantovat do hry :thumbup: :thumbup: :thumbup:

adamiskos    Ronaldus7: Díky!adamiskosadamiskos299    17.7.2011 11:02 adamiskos

Ronaldus7: Díky!

Ronaldus7    děk, perfektní návod.... jasnejch 10/10 :-DRonaldus7ronaldus75273    17.7.2011 00:33 Ronaldus7

děk, perfektní návod.... jasnejch 10/10 :-D

adamiskos    Bela: Díky!adamiskosadamiskos299    13.7.2011 12:39 adamiskos

Bela: Díky!

Bela    Hlavne dobre vybraté aktuálne téma. Jasná 10- :thumbup:Belabela2855    13.7.2011 12:29 Bela

Hlavne dobre vybraté aktuálne téma. Jasná 10- :thumbup:

Vivi    Jo, už to vidím, tehdy jsem to nějak špatně pochopil.Vivivivi2630    12.7.2011 16:39 Vivi

Jo, už to vidím, tehdy jsem to nějak špatně pochopil.

adamiskos    Vivi: Taky mi to přijde zvláštní. Zkus se podívat do fóra, jestli tam není vysvětlení v Saixovo topicu.adamiskosadamiskos299    12.7.2011 16:30 adamiskos

Vivi: Taky mi to přijde zvláštní. Zkus se podívat do fóra, jestli tam není vysvětlení v Saixovo topicu.

Vivi    adamiskos, nezdá se ti divný to hodnocení? Chci říct, že i když jsem dal 8/10 a určitě se tu objevil ninja amatér, tak se hodnocení stále drží na 10/10. Nechci tím na nic poukazovat, rozpoutávat flame atp. , jenom mi to přišlo divný.Vivivivi2630    12.7.2011 16:18 Vivi

adamiskos, nezdá se ti divný to hodnocení? Chci říct, že i když jsem dal 8/10 a určitě se tu objevil ninja amatér, tak se hodnocení stále drží na 10/10. Nechci tím na nic poukazovat, rozpoutávat flame atp. , jenom mi to přišlo divný.

adamiskos    Vivi: Terén budu ještě samozřejmě upravovat. Zatím jsem potřeboval jenom plochu, na které bych Vám předvedl vegetaci, apod.adamiskosadamiskos299    12.7.2011 14:26 adamiskos

Vivi: Terén budu ještě samozřejmě upravovat. Zatím jsem potřeboval jenom plochu, na které bych Vám předvedl vegetaci, apod.

Vivi    Dal jsem 8/10, tutoriál to je pěkný, ale jako puntičkář jsem si tam našel to, že jsi neupravil terén (je to jenom plochý ostrov) a taky toho chci víc (v dobrém slova smyslu) .Vivivivi2630    12.7.2011 14:07 Vivi

Dal jsem 8/10, tutoriál to je pěkný, ale jako puntičkář jsem si tam našel to, že jsi neupravil terén (je to jenom plochý ostrov) a taky toho chci víc (v dobrém slova smyslu) .

Vivi    Tenhle tutoriál funguje i na CE3, minimálně ten spawnpoint jsem zkoušel.Vivivivi2630    12.7.2011 10:39 Vivi

Tenhle tutoriál funguje i na CE3, minimálně ten spawnpoint jsem zkoušel.

adamiskos   1x   Qartter: Kdo ví, možná, že ano. ;-)adamiskosadamiskos299    11.7.2011 22:04 adamiskos

Qartter: Kdo ví, možná, že ano. ;-)

Qartter    Ale to dle je na Sandbox 2 :nah: Já myslím na Free verzi Cryengine 3Qartterqartter6175    11.7.2011 22:03 Qartter

Ale to dle je na Sandbox 2 :nah: Já myslím na Free verzi Cryengine 3

adamiskos    Qartter: Právě jsi ho přečetl. 8-)adamiskosadamiskos299    11.7.2011 21:59 adamiskos

Qartter: Právě jsi ho přečetl. 8-)

Qartter    adamiskos a plánuješ také tutoriál na Cryengine 3? 8-)Qartterqartter6175    11.7.2011 21:46 Qartter

adamiskos a plánuješ také tutoriál na Cryengine 3? 8-)

adamiskos    morrelo: Díky! Ale ani nevíš o co přicházíš.adamiskosadamiskos299    11.7.2011 21:21 adamiskos

morrelo: Díky! Ale ani nevíš o co přicházíš.

morrelo    Musím uznat, že oproti prvnímu dílu se tento opravdu nesmírně povedl. Nevím sice, proč jsem tento tutorial vůbec četl, protože v tom pravděpodobně nikdy dělat nebudu, ani jsem pořádně žádnou hru na CryEnginu nehrál, nicméně zajímavé počteníčko to rozhodně bylo. Dávám 10/10 :thumbup:morrelomorrelo1503    11.7.2011 21:10 morrelo

Musím uznat, že oproti prvnímu dílu se tento opravdu nesmírně povedl. Nevím sice, proč jsem tento tutorial vůbec četl, protože v tom pravděpodobně nikdy dělat nebudu, ani jsem pořádně žádnou hru na CryEnginu nehrál, nicméně zajímavé počteníčko to rozhodně bylo. Dávám 10/10 :thumbup:

adamiskos    Quartter: Myslím, že v 2. polovině léta. A jinak díky! :-)adamiskosadamiskos299    11.7.2011 20:25 adamiskos

Quartter: Myslím, že v 2. polovině léta. A jinak díky! :-)

O autorovi blogu

adamiskos
adamiskos
Muž, 20 let, Sokolov

Steam: Hraji převážně na PC (jen málokdy na konzolích) a mezi moje nejoblíbenější hry patří Crysis (1 i 2), StarCraft II, The Elder Scrolls: Skyrim nebo série GTA (hlavně San Andreas). Dále hraji na Androidu (Angry Birds, N.O.V.A., NFS: Shift,...). Poslouchám převážně tvrdší hudbu (Rammstein, ACDC, Metallica, Megadeth,...), ale nevadí mi ani vážná hudba nebo Electro. Co se týče filmů sleduji hlavně sci-fi, dramata, thrillery nebo horory. Také rád sportuji. Závodně hraji tenis, ale také si občas zahraji fotbal nebo florbal.

Založit herní BLOG

Spřátelené weby